Svahy Nízkych Tatier v oblasti Chopku sú neodmysliteľne späté so zimným športom a najmä so zjazdovým lyžovaním. Jasná je dnes synonymom lyžovačky na Slovensku a prvou voľbou pre väčšinu nadšencov. Poznáte históriu lyžovania v regióne? Viete, kto na Liptov priniesol prvé lyže a kedy bola pod Chopkom postavená prvá lanovka?
Prvé lyže na Liptove a provizórna lanovka
Prvé lyže na Liptov priniesol Kornel Stodola okolo roku 1888. „Náš strýko, senátor Kornel Stodola, svojho času majiteľ a vedúci garbiarskej fabriky Kobáč a Stodola v Liptovskom svätom Mikuláši, zašiel si do Nórska surové kožky kupovať. Tam uvidel, čo dosiaľ hornohuštácke oči nevideli – spúšťať sa na špeciálnych doskách na snehu zhora nadol. Rovnováhu si udržiavali dlhou, asi tri metrovou bambusovou palicou hrúbky asi ako silné rameno chlapa. S dlhými doskami, ktoré sa skoro nezmestili do kupé rýchlika, došiel šťastlivo do Svätého Mikuláša a vyvolal velikú senzáciu. „ Takto písal dramatik a lekár Ivan Stodola v liste príbuzným, ktorý je uložený v archíve Múzea Janka Kráľa v Liptovskom Mikuláši. Práve v Múzeu nájdete viaceré historické artefakty a zaujímavosti spolu s lyžiarskou výbavou, ktorá sa používala v časoch minulých. Ide o zaujímavý tip na výlet s celou rodinou v prípade zlého počasia.
Stodolovci ako propagátori lyžovania v regióne dali neskôr na známom kopci Nicovô nad mestom vybudovať takzvaný rumpál z pozväzovaných koží, ktoré sa cez kladku ťahali hore. Išlo o akýsi výťah pre lyžiarov a prvý primitívny lyžiarsky vlek na Liptove. Lyže neskôr využívali pri práci najmä lesníci a poštári v horských oblastiach.
Prvá lanovka už po vojne
Stredisko Jasná má dnes viac 50 kilometrov zjazdoviek a lyžiarskych ciest prepájajúcich severné aj južné svahy Nízkych Tatier a 12 freeridových zón. To všetko obsluhujú moderné a rýchle lanovky s vysokou kapacitou. História organizovaného lyžovania sa datuje do obdobia po druhej svetovej vojne. Už štyri roky po vojne sa podarilo postaviť prvý úsek lanovky na sever Chopku. Jednalo sa o dvojsedačkovú lanovku s odpojiteľným závesom a cestujúci sedeli bokom k smeru jazdy. Najväčší prelom však nastal až koncom 50. rokov, kedy sa podarilo spojiť lanovkou obe strany druhého najvyššieho vrchu Nízkych Tatier.
Legendárne vajíčko
História lyžovania v Jasnej sa písala ďalej. V roku 1979 sa podarilo postaviť v Jasnej prvú kabínkovú lanovku v oblasti Otupné-Brhliská. Legendárna štvormiestna lanovka, ktorá sa pre svoj tvar nazývala aj vajíčko plnila svoj účel do roku 2009, kedy bola nahradená modernou kabínkovou lanovkou a jej trasa bola predĺžená z pôvodných 1588 metrov až na 1960 metrov. Nová lanovka, ktorú využívame aj dnes má prepravnú kapacitu 2400 osôb za hodinu, čo je dvojnásobok pôvodnej kapacity vajíčka.
Spojenie severnej a južnej strany
Pôvodné lanovky sa postupne nahrádzali modernejšími zariadeniami, ktoré ako pavučina prepájajú dnešné stredisko. Spojenie južnej a severnej strany bolo v rokoch 1998 a 2007 prerušené a Chopok bol dostupný iba z juhu. V roku 2007 bol lyžiarsky vlek postavený aj zo severnej strany. To vytvorilo provizórne prepojenie oboch lyžiarskych stredísk, avšak k úplnému spojeniu došlo až v roku 2012 vďaka kabínovej lanovke Funitel. Tá symbolicky spečatila novú éru najväčšieho lyžiarskeho strediska na Slovensku. Prevádzkovateľ strediska naďalej inovuje a aj v sezóne 2022/2023 bola spustená nová 15-miestna lanovka Biela Púť-Priehyba, ktorá zrýchlila dostupnosť Chopku zo severnej strany.